Färsbiffar med vitkål !





Antal personer : 4

500 g köttfärs
1 ägg
4 skivor finstrimlat bacon
1 gul lök, skalad och riven
2 tsk salt
2 krm svartpeppar
1 dl gräddfil
smör till stekning

Vitkål
0,5 litet kålhuvud
2 st gula lökar i klyftor
2 msk mörk sirap
salt och peppar
soya efter smak


Blanda alla ingredienser till biffarna utom smöret i en bunke.

Knåda ihop färsen tills den är smidig. Forma till 16 biffar.

Smält smöret i en stekpanna. Lägg i färsbiffarna och stek dem gyllenbruna på båda sidor.

Sätt på ett lättsaltat vatten i en kastrull och låt det koka upp.

Tärna kålen i små bitar och lägg ner de i det kokande vattnet.
När kålen blivit mjuk: häll av vattnet.
Lägg upp den förvällda kålen på en ren handduk eller papper.

Smält smöret i en stekpanna.
Stek löken mjuk och lägg i kålen.

Blanda i salt, peppar och sirap och min personliga touth : kinesisk soya.


Kommentarer
Postat av: Rosie

Det där lät jätte gott så det måste jag prova någon dag/ Rosie

2009-01-31 @ 00:01:51
URL: http://rosentj.blogspot.com
Postat av: Gabriella

Jag vart intresserad av kålen, det tänker jag prova o ev tipsa om...om jag får förstås ;O) Kram

2009-01-31 @ 01:19:32
URL: http://www.123minsida.se/Lovedogs

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0