Drinktilltugg - ostbollar




Ca 50 st


2 1/2 dl vatten
100 g smör
1/2 tsk salt
3 dl mjöl
4 ägg
125 g riven ost
ägg till pensling
40 g riven parmesan eller flingsalt



Koka upp vatten och smör i en kastrull.
Ta kastrullen från värmen.

Rör i mjölet och ställ tillbaka på spisen om inte smeten släpper från kastrullen.

Rör ner 1 ägg i taget.

Rör i den rivna osten och låt svalna.

Forma till valnötsstora kulor och lägg på en bakpappersklädd plåt.

Pensla med ägg

Strö på parmesanost eller flingsalt

Grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader ca 20 minuter.



Personlig kommentar :
Beroende på vad för ost som används i smeten så blir den kladdig eller väldigt kladdig.
När jag gjorde detta recept för första gången när jag skulle gifta mig så kunde jag rulla dessa bollar för hand, och när jag gjorde dom sist så fick jag använda två skedar och klicka ut dom på plåten.
Min rekommendation är att själv riva osten och inte köpa färdigriven.

Kommentarer
Postat av: Gabriella o Gosmopsarna

Låter oxå nam nam..får man drinken på köpet, fniss

slurp!

2009-04-20 @ 13:44:53
URL: http://www.gabbinos.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0